Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina byggärenden
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet.
På kommunens hemsida finns information om skyddad identitet.
Ansöka och anmäla
Information från dig
För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver vi information från dig. Vilka handlingar du ska skicka in beror på vad du ska göra. På kommunens hemsida finns mer information.
Beroende på den åtgärd du vill göra begär vi in olika uppgifter som exempelvis fasadmaterial, färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomten).
Steg 1 - Var bor du?
Steg 2 - Vad ska du göra?
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan eller anmälan. Avgiftens storlek beror på vad och var du ska bygga. Avgift tas även ut om du får ett avslag, återtar ditt ärende eller vi avvisar ärendet för att vi inte fått in alla handlingar vi behöver för att handlägga ditt ärende.
Det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Söker du för ett företag är det företaget som är ansvarig.
På kommunens hemsida finns information om avgifter.
Avgifter
Var noga med att du lämnar korrekt fakturaadress och att du meddelar oss om den ändras under ärendets gång. Vi skickar fakturan till den adress som du angett på ansökan eller meddelat oss skriftligt på annat sätt. Har vi gjort fel gör vi en ny faktura och en kredit om det behövs men inte annars. För din egen skull är det viktigt att vi har rätt uppgifter.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut eller en ritning kan du skicka e-post till vår funktionsbrevlåda bygga@stenungsund.se och ange vilka handlingar du vill ha. Namnge e-posten med din fastighetsbeteckning.
Uppgifter att ha till hands
Bank-id
För att använda vår e-tjänst loggar du in med bank-id. Eftersom att du loggar in med bank-id kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att kunna fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-id för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende. Genom att använda både organisationsnumret och kommunens kundnummer kan även dina kollegor logga in och följa ärendet. Kontakta oss för att få kundnumret.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av verksamhet Bygg Miljö. Du kommer att få en ärendebekräftelse via e-post när ditt ärende är registrerat och ytterligare ett inom cirka en vecka, när ditt ärende blivit tilldelad en handläggare.
Vi kommer att kontakta dig via den e-postadress du angivit under tiden som vi handlägger ditt ärende.
Du kan följa ditt ärende via e-tjänsten Mina byggärenden
Vi har upplevt att våra utskick ibland hamnar i skräpposten och därför ber vi dig att vara extra uppmärksam så du inte missar någon information ifrån oss.
Mer information finns på kommunens hemsida:
Steg 3 - Ansökan och handläggning
Steg 4 - Vad händer sen?
Behandling av personuppgifter
Kommunen samlar in dina personuppgifter i syfte att kunna fatta beslut i ditt ärende. Kommunen behandlar dina uppgifter med stöd av artikel 6.1 p. e i Dataskyddsförordningen där det framgår att behandlingen är nödvändig i samband med myndighetsutövning. Genom att använda våra e-tjänster så samtycker du att din information lagras och bearbetas i våra register
Personuppgiftsansvarig myndighet: Tekniska Myndighetsnämnden
Så här behandlar kommunen personuppgifter