Kommunen använder e-tjänsten Rbok för att administrera det offentliga föreningsregistret. Firmatecknare eller den som styrelsen gett i uppdrag att administrera föreningsregistret kan skapa konto åt föreningen. Endast demokratiska föreningar öppna för alla kan sedan registreras i det offentliga föreningsregistret efter en separat ansökningsprocess, men att skapa konto i Rbok är steg 1.
1. Logga in i Rbok via BankID
Logga in som privatperson med ditt personnummer och BankID.
Första gången du loggar in skapas din personliga ”privatperson-kund” automatiskt.
2. Följ instruktionerna i tjänsten och uppdatera dina personliga kunduppgifter
3. Registrera förening
Klicka på “Registrera förening” på första sidan och följ instruktionerna.
Förening som har för avsikt att söka bidrag fyller i samtliga fält samt laddar upp gällande stadgar under lägg till filer (Obs inga andra filer ska laddas upp).
4. Uppdatera föreningens kontaktuppgifter
När du får meddelande om att föreningen är godkänd kan du logga in och ska då uppdatera styrelse med minst ordförande, kassör och sekreterare samt anläggningsansvarig och/eller bokningsansvarig via menyn Förening - Styrelse.
Om du missat att ladda upp stadgar i steg 3 kan du göra det i efterhand via menyn Administrera - Filer.