Miljö - Anmälan om PCB-sanering av fogmassor
Den här tjänsten kräver inloggningAll nyanvändning av PCB (polyklorerade bifenyler) är förbjuden i Sverige sedan 1978. Trots detta fortsätter PCB att spridas i miljön genom byggnader och utrustning.
För att förhindra spridningen har regeringen beslutat om en PCB-förordning (2007:19) som innehåller regler för hur arbetet med att ta bort PCB i byggnader ska gå till. PCB började framställas och användas på 1930-talet och kom att användas i olika byggmaterial och produkter.
Om PCB upptäcks, måste kommunens miljöenhet informeras genom en anmälan av PCB-sanering.
Anmälan om PCB-sanering av fogmassor
Anmälan ska göras senast tre veckor innan saneringsarbetet påbörjas enligt 18 § PCB-förordningen.
Anmälan ska innehålla de uppgifter som tillsynsmyndigheten behöver för att bedöma de effekter som åtgärden kan ha på människors hälsa och på miljön.
I anmälan kommer du att behöva bifoga;
- PCB-inventering och/eller provtagningsresultat (om detta inte är inlämnat till Miljöenheten tidigare)
- Ritning där platsen där sanering ska ske är markerad
Inför din ansökan
BankID
För att använda vår e-tjänst för att anmäla om efterarbeten i förorenade områden loggar du in med bank-ID. Eftersom du loggar in med bank-ID kan du när som helst i din ansökan spara och fortsätta med den senare.
Ska du söka för ett företag? Då kommer du att fylla i företagets uppgifter, men behöver logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Information om behandling av personuppgifter
Kommunen samlar in dina personuppgifter i syfte att kunna fatta beslut i ditt ärende. Kommunen behandlar dina uppgifter med stöd av artikel 6.1 p. e i Dataskyddsförordningen där det framgår att behandlingen är nödvändig i samband med myndighetsutövning. Genom att använda våra e-tjänster så samtycker du att din information lagras och bearbetas i våra register
Personuppgiftsansvarig myndighet: Tekniska Myndighetsnämnden
Så här behandlar kommunen personuppgifter
Skyddad identitet
Om du har skyddad identitet så ska du inte använda e-tjänsten. Kontakta då istället miljöenheten på telefon 0303-73 00 00.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din anmälan i enlighet med fastställd taxa. Du kan läsa mer om detta på Stenungsunds kommuns hemsida.
Navigera med knapparna
Längst ner på sidorna i e-tjänsten finns det knappar. Använd alltid dem när du vill gå vidare eller backa i tjänsten.
Där kan du också spara de uppgifter du lägger in och avbryta din ansökan. Om du klickar på Spara kan du fortsätta arbeta med ansökan vid ett senare tillfälle.
Vad händer när jag har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelat till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning - hämtas från Lantmäteriet
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Folkbokföringsadress- hämtas från Skatteverket
För att kunna handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Om du vill ha mer information om hur Stenungsunds kommun behandlar dina personuppgifter kan du läsa mer här: www.stenungsund.se/personuppgifter
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Bevaras enligt arkivlagen
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Om du vill veta mer om hur du lämnar klagomål, besök deras hemsida: https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/
Kommunens dataskyddsombud nås via kommunens växel eller via e-post:
dso@goteborgsregionen.se
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@stenungsund.se
Kontaktcenter
minasidor.stenungsund.se/kontaktakommunen
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- PCB-inventering och/eller provtagningsresultat (om detta inte är inlämnat till Miljöenheten tidigare)
- Ritning där platsen där sanering ska ske är markerad
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökandes uppgifter
- Information om fastigheten
- Sanering
- Uppföljning - Fastighetsägarens egenkontroll
- Avfallshantering
- Bifoga filer
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in